| KANADA | 3 SEPTEMBER 2023 |

Hur en lärare når ungdomar med Sanningen om droger

Melanie Parisella, en lärare i Yellowknife, Kanada, berättar hur hon använder Sanningen om droger-programmet för att nå ungdomar innan det är för sent.
Läraren Melanie Parisella använder Drogfri Värld-läroplanen för att nå sina elever innan langarna gör det.
Läraren Melanie Parisella använder Drogfri Värld-läroplanen för att nå sina elever innan langarna gör det.

Melanie Parisella är en lärare för förskolan till tolfte klass i staden Yellowknife, Kanada, och anser att det inte finns några dåliga tonåringar, bara dåliga val. Hon berättar hur hon använder Drogfri Världs undervisningsmaterial om droger för att ge eleverna de verktyg de behöver för att fatta bättre beslut nu och i framtiden.

”Jag tror inte på att bara säga till barn: ’Använd inte droger.’ Vi måste göra dessa lektioner effektiva, intressanta och meningsfulla. Tonåringar behöver utbildas, men de behöver också lära sig sanningen om varje drog och de möjliga konsekvenserna som är förknippade med droganvändning. Att dela med sig av sina egna erfarenheter av drogberoende, personlig forskning och diskussioner kan hjälpa tonåringar att fatta beslutet att hålla sig borta från droger. Men det ger dem också verktyg för att hjälpa kamrater som har valt fel väg.”

Parisella ger inte nödvändigtvis veckovisa lektioner om farorna med droganvändning, men genom att hänvisa till drogrelaterade nyheter i samhället, Kanada och runt om i världen håller hon diskussionen igång och involverar sina elever i ämnet.

”Jag brukar börja med en serie lektioner om alkohol och fortsätter sedan med cannabis. Vi tittar på videorna, och tillsammans med en partner måste eleverna göra ett projekt om en av drogerna och berätta om det för sina kamrater. De läser häftet som hör till den drog de valt och gör sin egen forskning. Vi har diskussioner. Vi bjuder också in specialgäster när det är möjligt. Häften finns också tillgängliga att läsa under läsperioden och de är vanligtvis populära.

Under språklektionerna lär sig eleverna att skriva informativa texter, och de måste skriva om de droger de själva valt till mitterminsprovet. Många av deras texter har publicerats i vår fransktalande samhällstidning.

Eleverna är intresserade av lektionerna, och de erkänner att de inte hade någon aning om hur farliga vissa av dessa droger är och hur snabbt en person kan bli beroende. En elev skrev: ’Jag har gått igenom mycket trauma, så jag hamnade bland dåliga människor. Men när du lärde oss om alkohol och droger hjälpte det mig att behålla kontrollen och ha förmågan att säga nej trots det enorma grupptrycket som förekommer.’

Tyvärr finns det elever som kommer från ett hem där droger och alkohol har varit en del av deras dagliga liv. Jag säger alltid till dem att jag inte är där för att kritisera deras familj och nära och kära, utan för att hjälpa dem att bättre förstå drogers inverkan på deras hälsa. Mitt mål är att de ska ha kunskapen och korrekt information för att kunna göra hälsosammare val när de växer upp.”

Om du är lärare och, precis som Melanie Parisella, vill öka medvetenheten om farorna med droger, beställ Sanningen om drogers undervisningspaket på nejtilldroger.se.