ANTIDROG-ANNONSER ERHÅLLER UTMÄRKELSEN SILVER TELLY AWARD

En serie droginformationsannonser från Stiftelsen för en Drogfri värld hedrades med två Silver Telly Award. Annonsserien ”De sa/De ljög” erkändes som ”Bästa infoannonskampanj”, och en annan belöning gavs för en enskild annons, ”Bara en dos”, som valdes till bästa infoannons.

Dessa effektiva infoannonser regisserades och skrevs av den prisbelönade regissören Gary Ravenscroft tillsammans med författaren Christopher Smith, och visar tonåringar som förletts till missbruk och tragedi.

De prisbelönade annonserna visar tonåringar med olika etniska bakgrunder där de säger vad de fick höra som fick dem att börja med droger. Därefter ser man verkliga händelser som visar den inverkan droger hade på tonåringens liv och familj. Dessa dramatiska videor i högt tempo slutar med att uppmana publiken att ”ta reda på sanningen om droger” vid stiftelsens webbsajt.

”Dessa annonser ger människor information om vad droger verkligen gör, inte bara vad de gör med individen, utan med hans familj, hans vänner och samhället”, sade regissören Ravenscroft. ”Det är faktiskt så att vi alla är i farozonen eftersom droger har en så långtgående verkan på oss alla. Så dessa annonser avslöjar vad människor hör på gatorna och hjälper dem att få tag på alla fakta de behöver innan det är för sent.”

Telly Awards har överlämnats årligen sedan 1978, och hedrar de bästa inom annonserings-, video- och filmbranschen. Under de sista 29 åren har tävlingen blivit den största i sitt slag med deltagare från över 30 länder.

För att ta reda på mer, beställ UTAN KOSTNAD informationssatsen Sanningen om droger